Mandag 15.oktober
- Idag var min første dag som "læling" på NPG, vi startet dagen med at jeg hilste på alle som jobbet der, alle var veldig hyggelige og imøtekommende.
- Så møtte jeg Fredrik som er min kontaktperson denne uken. Han begynte med en presentasjon av NPG, her kan du finne en kort presentasjon jeg har skrevet om NPG.
- Etter presentasjonen gikk vi igjennom planen jeg skal igjennom denne uken.
- Deretter gikk vi igjennom en oppgave jeg fikk i hjemmelekse fra forrige uke da jeg besøkte dem, det gikk ut på at jeg skulle titte igjennom noen bøker Fredrik hadde gitt meg som bestod av mange bilder av messestands som har vunnet priser. Jeg skulle finne 2-3 stands jeg likte og skulle fortelle han hvorfor jeg likte dem og hva som var bra med dem.
|
Disse bøkene leste jeg i |
- Gjennomgang av oppgave - GLAVA AS på VVS dagene.
PROSJEKT ARBEIDE
- Messemediet som markedsførings kanal - Brukes for å vise seg frem og selge produkter.
- Brief som verktøy og kravsetter - Brief skal gi designer kort innføring i messestandens behov og formønske
- Standfysikk - Det forteller noe om funksjonaliteten for standen, med bor stoler, dekor etc. at innredningen funker for besøkende med høyde på gjenstander osv.
- Areal og soneinndeling - hvordan jeg skal dele arealet opp i forskjellige soner. Soner er et dedikert område, altså et spesifikt område. f.eks at jeg deler inn arealet inn i fire soner som f.eks i mitt tilfelle med GLAVA AS.
- møteområde med servering av kaffe og is
- presentere isolasjonsprodukter på en spennende måte (dvs produkter)
- konkurranse - vinn en sykkel!
- registrere seg på standen, behov for pc med nett, skjerm og tastatur
- lager for brosjyrer,servering og annet utstyr
Dette vil jeg viser dere mer av i morgen, etter jeg har tegnet soneinndeling til oppgaven.
- Materialkunnskap, struktur og tekstur - Finne ut hva som einer seg å produsere. Om ting skal lages i papp,akryl,tre,metall eller plast osv, og hvordan overflaten(Tekstur) på materialet skal være, skal det være glatt,blankt,matt osv. Strukturen på standen snakker vi om utformingen, skal den være høy med flere etasjer, skal det være rette linjer eller bøyde linjer, skal det være en etasje men flere rom osv. Da må man tenke mye på soneinndelingen.
- Kundeprofil - Er en veiledning over kundens farger, tekst (fonter), logo, væremåte (hvordan kunden vil bli oppfattet på standen) osv.
- Designeren og designprosessen-
Behovsanalyse
-Hva er målsettinger for deltagelsen?
-Hvilken profil har selskapet?
-Hva slags aktiviteter skal gjennomføres på standen?
-Hvilke produkter skal stilles ut og presenteres?
Ideutvikling
-Konseptutvikling i henhold til behovsanalyse
-Kreativt arbeide med analoge og digitale verktøy
Konkretisering
-Prissetting av konsept
-Avklare produksjonstider
Konseptpresentasjon
-Presentere totalt konsept
-Presentere grunntanker bak funksjonalitet og estetikk
-Diskutere mulige endringer og tilpassinger
-Avtale videre prosjektfremdrift
- Gå igjennom designguiden til GLAVA AS, da fikk jeg vite praktisk informasjon om håndtering av logo,tekst(font),farger, bildedekor, maler osv.
- Studietur til Norges varemesse for å se på montering av prosjekter. Bilder vil komme fra byggingen senere fordi standen ikke er overlevert til kunden enda.
|
Fornøyd jente etter en lærerik dag |
Hehe. Lekkert bilde Rebekka. Men seriøst; Jeg tror du kommer til å få en super uke med masse input om hvordan man profilerer et foretak på en messe. Kjempespennende.
SvarSlettDu skirver en spennende blogg og gir oss en god oversikt over hva du lærer. Pass på å bruke litt tid på å velge deg ut to-tre kompetansemål fra læreplanen til VG3 Utstillingsdesign eller VG3-4 Profileringsdesign.
Jeg gleder meg til å følge deg denne uken, til bildene og til presentasjonen din når du kommer tilbake.
Vibeke
Hei Vibeke! tusen takk, det tror jeg også at jeg gjør.
SvarSlettDet skal jeg gjøre. Gleder meg til å holde en presentasjon om uken!